wtorek, 3 listopada 2009

Rozwój reklamy internetowej i metod określania płatności za reklamę internetową

Nie można by było napisać historii e-marketingu bez historii reklamy internetowej. Artykuł napisany poprzez wymianę maili z drążącym temat Panem Dominikiem.


Reklama jest formą interakcji między reklamodawcą a odbiorcą, sprzedawcą a klientem. Związek ten podobnie jak każdy ma swoje fazy rozwoju. Bez trudu - co opisze poniżej - poszczególne fazy rozwoju związku między dwoma osobami -od braku znajomości do zatwierdzonego prawnie związku - znajdują swoje odbicie w poszczególnych formach reklamy internetowej wraz z jej rozwojem.

Internet tak na prawdę jako pierwsze medium pozwolił na interakcję reklamodawcy/reklamy z odbiorcą, i mierzenie wszystkich efektów tego związku.

Pierwsze reklamy w internecie miały przede wszystkim formę reklamy graficznej w postaci baneru. W takim przypadku system płatności opierał się na ilości wyświetleń danego banera. Dwie metody określania stawki mozna było w tym przypadku wyróznić. Pierwsza to stawka w zależności od ilości  użytkowników witryny w danym okresie a druga w zależności od odsłon strony w danym okresie - najczęściej okresem jest miesiąc. tą formę reklamy możemy porównać do początkowej fazy związku tzn poznawania się. W pierwszym okresie wystarcza nam spojrzenie stąd rozliczeniem jest cena za wyświetlenie. Co niekoniecznie znaczy obejrzenie reklamy. Nie wszyscy wpadają nam w oko.

W drugiej fazie związku pojawiają się nieśmiałe pieszczoty i pocałunki. W reklamie internetowej przejawem tej drugiej fazy była reklama której koszt określany był w zależności od ilości kliknięć - cena za kliknięcie. Ta forma rozliczeń pojawiła się i upowszechniła wraz z reklamą kontekstową. Dzisiaj jest wręcz standardem chociaż wypierana jest przez kolejną opisaną poniżej formę.

Dalszy rozwój związku to pełna moc doznań  i jego dojrzałość. W internecie i reklamie internetowej przejawem tej dojrzałości było pojawienie się reklam płatnych w oparciu o podejmowane przez klientów działanie - zakup produktu bądź usługi. Stąd też pojawienie się wskaźnika cena za działanie/akcje. Głownie stosowane jest w szeroko już dziś dostępnych i znanych programach partnerskich.

Przebrnęliśmy przez wszystkie fazy związku jednak na horyzoncie pojawia się nowy typ reklamy a co za tym idzie i nowy sposób jej rozliczenia. Tak jak w świecie realnym tak i w internecie i marketingu internetowym pojawiły się metody dopasowania obydwu uczestników związku zanim do niego jeszcze dojdzie, a nawet przed samym pierwszym spojrzeniem. Zanim dojdzie do pierwszego spojrzenia biuro matrymonialne dołoży wszelkich starań by dalsze losy związku potoczyły się szczęśliwie i obie strony były z tego związku zadowolone.

Tak już się dzieje w tzw. reklamie spersonalizowanej, gdzie treści wyświetlanej reklamy mają być tymi, które klient potrzebuje. W tej reklamie sposób określania jej kosztu możemy nazwać ceną za dopasowanie. Owszem za wyświetlenie również ale pod warunkiem że doprecyzujemy, za wyświetlenie tresci zgodnej z preferencjami oglądajacego.

Jeszcze raz dziękuje Panu Dominikowi za podpowiedź tematu i życzę najwyższej oceny i szybkiej obrony jego pracy. Pozdrawiam!


Miłosz Mateńko

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz