czwartek, 5 listopada 2009

Strategia zbierania śmietanki

Strategia zbierania śmietanki jest jedną z strategii cenowych polegającą na ustaleniu wysokiej ceny na nowo wprowadzany produkt na rynek


Strategia zbierania śmietanki stosowana jest głównie przy wprowadzaniu produktów innowacyjnych, nowości rynkowych, które skierowane są do niewielkiej początkowo grupy najzasobniejszych konkurentów, zwykle w pierwszym okresie cyklu życia produktów. Cena produktu w tym okresie jest maksymalna, jaką rynek może zaakceptować. W dalszych etapach cyklu życia produktu cena spada, tym samym produkt staje się dostępny dla szerszej rzeszy klientów. Z rzadka stosuje się tą strategią w przypadku braku korzyści kosztowych ze zwiększenia produkcji, budując w ten sposób image produktu.

Krótkookresowe warunki związane z kształtowaniem tej strategii wynikają z faktu, iż wcześniej czy później konkurenci wejdą na rynek z podobnymi lub identycznymi produktami. Powoduje to, iż produkty te będą eliminować przewagę monopolistyczną uzyskaną dzięki pierwszeństwu i premiowanym cenom produktów.

Atutem tej strategii jest to, że łatwiej jest obniżać ceny niż je podnosić. Firmy stosujące tą strategie mają możliwość obniżania ceny w sytuacji, kiedy pojawi się zagrożenie ze konkurencji. Strategia zbierania śmietanki jest również skuteczna w segmentowaniu rynku. Ponieważ dotyczy wysokich cen, zwykle podoba się dealerom,zapewniając im wysokie marże.

Strategia zbierania śmietanki, czyli początkowo wysokiej ceny nowego produktu daje wymierne korzyści:
- może on szybciej odzyskać nakłady poniesione na badania i projektowanie nowego produktu,
- konkurenci nie mogą z reguły szybko zareagować wprowadzeniem na rynek własnych wersji nowego produktu, gdyż wymaga to czasochłonnych badań i projektowania,
- jeśli wyznaczona wstępnie cena okaże się zbyt wysoka to łatwo można ją obniżyć
- wysoka cena przyczynia się do wykreowania image produkty jako wyrobu wysokiej jakości

 Wyróżnia się dwie podstawowe odmiany strategi zbierania śmietanki:

1. Strategia szybkiego „zbierania śmietanki” polega na ustanowieniu dość wysokiej ceny na produkt przy jednoczesnym intensywnym promowaniu nowości rynkowej. Strategia ta może być stosowana, gdy niewielu klientów jest świadomych istnienia produktu oraz gdy na rynku występuje silna konkurencja. Szeroko zakrojone działania promocyjne pozwalają wtedy zbudować pozytywny wizerunek, a zachęceni klienci gotowi są zapłacić wyższą cenę.

2. Strategia wolnego „zbierania śmietanki” to również ustawienie ceny na wysokim poziomie, ale połączone jest to z mniejszymi nakładami na promocję.Przedsiębiorstwo dłużej musi czekać na zysk ze sprzedaży, ale będzie on tym większy, im bardziejwzrośnie sprzedaż. Strategię tę można stosować na ograniczonych rynkach i w przypadku, gdy konsumenci są świadomi istnienia dobra.

Każda firma która ma w planach wprowadzenie na rynek  nowego produktu bądź usługi powinna uważnie przyjrzeć się możliwości zastosowania strategii zbierania śmietanki.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz