poniedziałek, 31 sierpnia 2009

Usługa marketingu a marketing usług

Na kolejny dzień Waszej i Mojej wspólnej przygody postanowiłem zaserwować lekkie filozoficzne rozmyślania a temat istoty marketingu i sposobach jego wykorzystania na nim samym.



Podstawowym problemem jest fakt, iż mamy do czynienia nie z materialnym produktem, który można by było zważyć, zmierzyć i łatwo wycenić, ale z usługą a usługi są niematerialne, nietrwałe, niejednorodne i nierozdzielne (tzw. zasada 4N). Wszystkie te cechy, wynikające z zasady 4N sprawiają, iż marketing usługi marketingu jest komplikowanym procesem.

Po pierwsze musimy niematerialna usługę zamienić w jak najbardziej materialny byt. Stąd też tworzone są czasami nawet bardzo szczegółowe rodzaje działań marketingowych i wymyślane są dla nich oryginalne nazwy jednoznacznie je identyfikujące. Każda czynność podejmowana przez marketingowca została już opisana jako oddzielne narzędzie - produkt dostępny jego klientom. Innym sposobem materializowania usługi marketingu jest skierowanie uwagi potencjalnych klientów na osoby biorące udział w realizowaniu tej usługi czyli zaproponowane przez Kotlera 5P zamiast 4P, to jest nic innego jak dotychczasowe "produkt, cena, sposób dystrybucji i promocji" powiększone o personel i ich kwalifikacji, predyspozycji, chęci i umiejętności oraz wiedzy. Takie podejście w największym stopniu determinuje moje działania związane z tym blogiem.

Po drugie musimy pokazać naszym odbiorcom że usługi marketingowe mają charakter trwały. W pewnym stopniu zostało już to osiągnięte poprzez ich materializację. Sposobem na trwałość usługi est oczywiście podkreślenie trwałości uzyskanych efektów.

Prawdziwą bolączką marketingowca jest trzecie wyzwanie a mianowicie niejednorodność wynikająca z charakteru świadczonych usług. Trudne to jest zwłaszcza w marketingu gdzie oryginalność i kreatywność często przesądzają o skuteczności podjętych działań. Tutaj pomocne również okazuje się podejście szczegółowe a więc opis jak najmniejszego elementu i porównywanie takich małych elementów. To jest także sposób marketingowców na czwarte problem czyli nierozdzielność usług.

Podsumowując marketing usług w dużym stopniu będzie się opierał na tych samych metodach i wykorzystywał te same narzędzia co marketing produktów, z tymże najpierw musimy wybrana usługę przemienić w produkt.

Szukasz E-Specjalisty?

Przyślij Mi propozycję pracy!

Specjalista ds.Marketingu  i Sprzedaży Internetowej

Miłosz Mateńko 
 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz