środa, 2 września 2009

Rola marketingu?

Odpowiedz na tytułowe pytanie po części kryje się w przedstawionej wcześniej przeze mnie definicji e-marketingu: "Sztuka odkrywania, opisywania i wyjaśniania...".



Co bardziej dociekliwych zadowoli zapewne znalezione na stronie odpowiedz.pl poniższe zestawienie
a) znaczenie marketingu dla przedsiębiorcy:
- stosowanie marketingu stwarza firmie szanse osiągnięcia sukcesu rynkowego(zyski, duże grono klientów)
- zmniejsza ryzyko porażki na konkurencyjnym rynku
- daje możliwość przewagi nad innymi firmami
b) znaczenie marketingu dla konsumenta:
- stosowanie marketingu przez firmy stawia konsumenta w uprzywilejowanej pozycji w stosunku do sprzedaży, polega na tym, że sprzedawca musi rozpoznać potrzeby i pragnienia konsumenta oraz wymyślać jak je rozwiązać
- konsument ma też większe szanse wyboru zróżnicowanej ofercie rynkowej tego, co w danych warunkach zaspokoi jego potrzeby
c) znaczenie marketingu w gospodarce narodowej:
- stosowanie marketingu wymusza konieczność współdziałania ze sobą wielu różnych instytucji
- wpływa na doskonalenie i funkcjonalność produktów
- firmy muszą brać pod uwagę społeczne, ekologiczne, sanitarne i inne uwarunkowania produkcji i dystrybucji wyrobów.
Negatywna strona stosowania marketingu polega na:
- nadużywaniu niektórych instrumentów marketingowych np. sztuczne przyśpieszanie zużycia moralnego produktu i skracanie czasu ich eksploatacji w celu odnowienia popytu
- nadmierne zróżnicowanie produktów
- nadfunkcjonalność opakowań
- zbyt intensywna reklama.


Bazując na tym bardzo szczegółowym zestawieniu, wypracowałem na własne potrzeby kilka dodatkowych uwag.
Rola marketingu dla przedsiębiorcy oprócz wymienionych zysków i konkurencyjności, to przede wszystkim możliwość nauki nie tylko skutecznych metod i narzędzi budowania własnej pozycji rynkowej, ale również nauki komunikacji między przedsiębiorcą a konsumentem bądź między przedsiębiorcami. Rolą marketingu dla konsumenta jest wiedza o własnych potrzebach i informacje o możliwości podnoszenia jakości własnego życia przy obecnie posiadanych zasobach, bądź możliwości zgromadzenia większych zasobów. W gospodarce rola marketingu objawia się przede wszystkim na cywilizacyjnej ewolucji i to we wszystkich dziedzinach życia, która przebiega dzięki marketingowy w sposób dynamiczniejszy i niepozwalający na powstanie konfliktów społecznych w skali, która groziła by upadkowi tworzonego systemu społecznego.

Jeżeli chodzi o negatywną stronę marketingu to wynika ona ze złych przesłanek stosowania jego narzędzi. Narzędzia marketingu same w sobie tak jak wszystkie inne narzędzia nie mają wartości złej lub dobre.


PS. Jak łatwo wymienione wcześniej negatywne aspekty marketingu odnaleźć w polityce (chciałem napisać w dzisiejszej, ale po zastanowieniu, wcześniej nie było różnicy i raczej w przyszłości nie należy się jej spodziewać)


Oczekuje na Twoją propozycję pracy dla Mnie.
Specjalista ds.Marketingu Internetowego Miłosz Mateńko  

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz