wtorek, 15 września 2009

Strategia Dywersyfikacji Poziomej

Strategia Dywersyfikacji Poziomej opiera się głównie na zaoferowaniu nowego produktu/produktów swoim dotychczasowym nabywcom.



Wyroby te to często nowości rynkowe. Wprowadza się do produkcji nowe wyroby, które są związane z "know-how", doświadczeniem oraz możliwościami techniczno-ekonomicznymi tego przedsiębiorstwa. Zazwyczaj oparte są te produkty na pokrewnej technologii, zaspokajają inne potrzeby dotychczasowych nabywców lub podobne potrzeby w inny sposób. Taka strategia umożliwia także wykorzystanie w nowej działalności dotychczasowej marki, systemu dystrybucji.

Zastosowanie w praktyce strategii dywersyfikacji poziomej pozwala przedsiębiorstwu na osiągnięciu szeregu korzyści, wśród których wyróżnić można:
Zminimalizowanie ryzyka
Uniezależnienie się od dotychczasowych współpracowników na rynku
Utrzymanie lub poprawa pozycji konkurencyjnej firmy, przede wszystkim ze względu na działanie w znanych dziedzinach i segmentach rynku
Wzrost potencjału przedsiębiorstwa
Możliwość lepszego wykorzystania posiadanych już przez firmę umiejętności i atutów
Rozwój firmy opiera się na niekwestionowanych atutach firmy, głównie tych ze sfery polityki handlowej
Nowe produkty mogą rekompensować firmie pewne straty związane z załamaniem obrotów już istniejących produktów
Stwarzanie firmie możliwości rozłożenia ryzyka

Warte podkreślenia jest także to, iż strategia dywersyfikacji poziomej charakteryzuje się najmniejszym ryzykiem. Działanie w znanych dziedzinach oraz w warunkach braku istotnych zmian zakresie klientów umożliwia znaczne ograniczenie ryzyka oraz uniezależnienie się od dotychczasowych konkurentów.


Strategia Dywersyfikacji Poziomej składa się z następujących faz: szukanie idei nowego produktu, wybór odpowiedniej idei, analiza ekonomiczna wyrobu, rozwój techniczny produktu, testowanie i wprowadzenie na rynek danego wyrobu. Dzięki dywersyfikacji poziomej przedsiębiorstwo może poprawić swoja pozycje konkurencyjną. Jeżeli firma działa w znanych dziedzinach, jak również w warunkach braku zasadniczych zmian w grupie odbiorców, zmniejsza ryzyko oraz uniezależnia się od dotychczasowych konkurentów.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz