czwartek, 10 września 2009

Strategia Rozwoju Produktu

Strategia Rozwoju Produktu przejawia się przez oferowanie na dotychczasowym rynku produktów nowych lub zmodernizowanych.



Stosują ją firmy gdy aktualny produkt nie wyczerpuje ich możliwości lub alternatywny produkt można wytwarzać na podstawie istniejących umiejętności i wiedzy. W zależności od skali innowacji produktu różne są możliwości działania firmy. Czasami niezbędne jest oferowanie na rynku zupełnie nowego produktu, o innych cechach co łączy się ze znacznymi nakładami inwestycyjnymi . W innym przypadku wystarczy dokonać niewielkich zmian poprawiających atrakcyjność produktu, tj. opakowanie czy dozowanie produktu. Zmiany te warunkują zwiększenie popytu u dodatkowych nabywców na dane produkty, a tym samym zapewniają wzrost sprzedaży. Działania jakie podejmie dana firma zależą od potrzeb zgłaszanych przez konsumentów na danym rynku oraz stopnia konkurencyjności.

Strategii ta jest ściśle powiązana z analizą cyklu życia produktu. Cele z tego wynikające to:
- wzrostu udziału na rynku,
- utrzymania udziału na rynku,
- zbierania korzyści z rynku,
- wyjścia z rynku.

Działania firmy:
  • Wprowadzenie nowego produktu na rynek;
  • Wprowadzenie zmodernizowanego produktu na rynek. Zmiana np. materiału z którego jest wykonany, zmiana opakowania
  • Wprowadzenie produktu o nowym zastosowaniu;
  • Przystosowanie produktu jako odpowiedź na zgłaszane zapotrzebowanie przez konsumentów;
  • Dokonanie zmian lub wprowadzenie nowej funkcji produktu.
Strategia rozwoju produktu jest trudnym do realizacji rodzajem działań strategicznych. Wybierana jest bardzo często przez firmy, których dotychczasowe produkty maja silną pozycję na rynku lub bardzo dobrze rozwinięte kanały dystrybucji, przez które nowy produkt może skutecznie docierać do docelowego segmentu rynku.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz