piątek, 4 września 2009

Strategia penetracji

Strategia penetracji jest strategią marketingową polegającą na poszukiwaniu możliwości zwiększenia sprzedaży dotychczasowego produktu na dotychczasowym rynku. Stąd skupia się strategia penetracji na wzmocnieniu swojej pozycji na dotychczasowym rynku oraz zintensyfikowaniu sprzedaży dotychczasowego produktu.



Strategia ta ma na celu zatrzymanie istniejących klientów oraz zainteresowanie nowych odbiorców. Ma także na celu ochronę istniejącego rynku przed konkurencją. Stosowana jest ona przede wszystkim na rynkach stabilnych i dobrze rozpoznawalnych. Rynek ten jest dobrze nasycony produktem przede wszystkim w późniejszym cyklu życia produktu.  Strategia penetracji sprawdza się tylko wtedy, kiedy współczynnik elastyczności cenowej popytu na dany produkt jest wystarczająco wysoki, aby niższa cena wywołała duży wzrost wielkości sprzedaży. Wysoki wolumen sprzedaży i duży udział w rynku prowadzi do niższych kosztów. Wykorzystywanie zasad ekonomii skali, jak i efekt doświadczenia powodują obniżenie kosztów jednostkowych.

Najczęściej przy tej strategi stosowanym narzędziem jest obniżka cen. Często jednak prowadzi to do wojny cenowej wyniszczającej cały rynek, którą przetrwają tylko jednostki o największych zapasach. Bardziej skutecznym narzędziem penetracji rynku jest podnoszenie jakości produktu i usługi. Pozwala to na utrzymywanie wysokiej marży przy jednocześnie większym udziale w rynku. Pozostałe metody strategi penetracji to dobór i optymalizacja dróg dystrybucji, promocja oraz akwizycja sprzedaży.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz