poniedziałek, 14 września 2009

Strategia Dywersyfikacji Pionowej

Strategia Dywersyfikacji Pionowej polega na różnicowaniu działalności przedsiębiorstwa poprzez pionową rozbudowę jego systemu, czyli włączenie faz poprzedzających ( ogniwa przedniego - "dywersyfikacja wstecz") udział przedsiębiorstwa w ciągu gospodarczym i/lub faz następujących po nim("dywersyfikacja w przód").




Do zalet dywersyfikacji pionowej zaliczyć należy: oszczędności w zakresie kosztów transakcyjnych, zmniejszenie ryzyka poprzez obniżenie stopnia zależności od kooperantów, dostawców, łatwiejszy dostęp do technologii, kanałów dystrybucji, informacji o rynku21, zwiększenie konkurencyjności w domenie działania.

Wadami strategi dywersyfikacji pionowej są wysokie wymagania kapitałowe, obniżenie poziomu zysku firmy na skutek zwykle niskiej rentowności nowych dziedzin, trudności osiągnięcia efektów skali działania, co obniża poziom rentowności, konieczność posiadania odpowiednich umiejętności, aby sprostać standard w nowych sektorach i zdobyć wyróżniające kompetencje.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz